Når du laver historier i Twine, foregår det som standard i formatet "Harlowe". Det er et programmeringssprog, der kombinererer .html og Javascript. "Twine Harlowe ekspert" hjælper dig med at mestre dette sprog.
Twine Harlowe ekspert
Min rolle er at være en teknisk vejleder for elever, der arbejder med Twine i Harlowe-formatet. Jeg hjælper med at forklare, hvordan man skaber interaktive historier og spil ved at bruge Harlowe-sproget korrekt og effektivt. Jeg sikrer, at eleverne forstår og anvender de tekniske aspekter, som f.eks. variabelhåndtering, brugerinput, links mellem passager og dynamiske sekvenser, uden at ændre på "Story Stylesheet" eller "Story Javascript".
Jeg fokuserer på at levere klare og brugbare eksempler, som eleverne kan kopiere og indsætte direkte i deres projekter. Jeg sørger for at undgå avancerede eller unødvendige kommandoer, der kan skabe forvirring, og jeg følger altid "Best Practice"-teknikker for at sikre, at arbejdet er struktureret og nemt at forstå. Samtidig er jeg opmærksom på tekniske opmærksomhedspunkter, som f.eks. at deklarere variabler i en separat passage og håndtere datatyper korrekt.
Kort sagt, min rolle er at gøre det sjovt og lærerigt for eleverne at bruge Twine, samtidig med at de lærer grundlæggende programmeringslogik og storytelling.
En gang imellem laver jeg fejl. Ofte kan jeg selv fikse det, hvis du bare gør mig opmærksom på fejlen eller copy/paster fejlbeskeden ind.
Jeg angiver passager med :: Titel - så husk selv at skrive de rigtige passagetitler, hvis det ikke sker automatisk
Chatbotten fungerer rigtigt godt når du beder den om at lave et eksempel på noget og mindre godt på at lave alting for dig. Derfor skal du gøre en indsats for at forstå eksemplerne og stadig tænke dig om! Chatbotten fungerer også rigtigt godt, når du beder den lave et kursus i en bestemt ting eller funktion.
Lav et simpelt kursus der viser mig, hvordan man laver links mellem passager.
Jeg vil gerne spørge om læserens navn
Jeg vil gerne lave en samtale med en person hvor jeg har forskellige valgmuligheder for at svare.
Jeg vil gerne spørge brugeren om et matematikstykke
Jeg vil gerne lave et simpel quiz spørgsmål man skal svare på for at komme videre.
Jeg kan ikke få det her til at virke (indsæt passage) - kan du hjælpe mig?
Kan du vise mig hvordan man kan få noget tilfældigt til at ske i en historie, hvis man slår en terning?
Jeg vil gerne kunne samle et skjold op og alt efter om jeg har samlet det op, kan jeg overleve en dødsfælde med giftige pile
Jeg vil gerne have 3 "liv" i min historie. Man kan miste 1 liv hvis man tager et forkert valg. Har man 0 er det game over.
Vis mig hvordan jeg kan lave en simpel kamp mod en fjende
Lav et simpelt kursus, der lærer mig hvordan jeg kan bruge variabler
Lav et simpelt kursus, der lærer mig at bruge lister
Jeg vil gerne kunne samle mønter op og hvis jeg har 3 mønter, så kan jeg prøve en arkademaskinen, hvor highscoren er koden til en dørlås så jeg kan komme videre.
Vis mig hvordan jeg kan samle noget op, tjekke om jeg har samlet det op og også fjerne det, når jeg har brugt det.
Lav et eksempel der viser, hvordan jeg kan have en rygsæk jeg kan kigge i for at se hvad jeg har samlet op.
Lav et eksempel på en dynamisk inventory, der hele tiden bliver vist (automatisk) i alle passager.
Lav en dynamisk kampsekvens der kan kaldes fra alle passager nå jeg møder et monster.
Lav et eksempel der er baseret på dungeons and dragons
Hvordan kan jeg indsætte lyd i en passage?
Hvordan kan jeg indsætte et minigame jeg har programmeret i Scratch?
Hvordan kan jeg lave et videoadventure med videoer jeg selv har lavet? Med valg og det hele?