ChatGPT i praksis

Konkret eksempel på ChatGPT i praksis

Eleverne i 6.kl. har brugt chatGPT som inspiration til at finde på gyserhistorier. De er generelt meget motiverede og har alle udfyldt berettermodellen med nøgleord der fastholder historiens fixpunkter. Klassens dansklærer spørger ud i klassen:

"... fra 1-5 og hånden på hjertet - hvor motiverede er I for at arbejde videre med jeres Twine historie?"

Læreren hører eleverne efter tur - og da det bliver Lises tur, svarer hun: 

"... nok kun 2"

Lise er ikke særligt motiveret for opgaven. Dansklæreren spørger: 

"Hvad er det der gør at du ikke er så motiveret? Hvordan kan vi hjælpe dig?"

Lise svarer:

"Jeg skriver om en forbandet dukke der hjemsøgeren en pige. Pigen prøver både på at smide dukken væk og halshugge den, men den bliver bare ved med at komme igen. Og så kører historien bare i ring. Der sker ikke andet - uanset hvad pigen gør ved dukken, er den bare tilbage om morgenen igen. Min historie er dårlig og kedelig. Det går bare i ring..."

Efter rundspørgen i klassen, satte jeg mig ned til Lise. Efter lidt snak kom vi sammen frem til, at hun måske kunne bryde historien ved at hovedpersonen besøgte en gammel boghandel, hvor der fandtes den bog, der beskrev hvordan man kunne bryde en dukkeforbandelse.

Hverken Lise eller jeg havde nogen idé om, hvordan det skulle foregå, så vi brugte sammen ChatGPT som inspiration. Her er 1:1 transkiptionen direkte fra chatgpt (you.com):

BRUGER
eg skriver om en dukke derbliver ved med at hjemsøge hovedpersonen. Selvom den blkiver smidt ud og halshugget, bliver den ved med at komme igen og plage hovedpersonen. For at bryde dukkeforbandelsen opsøger hovedpersonen en gammel boghandel hvor der findes en bog der beskriver hvordan forbandelsen kan brydes. Giv 3 forslag til hvordan hovedpersonen kan bryde dukke forbandelsen.

YOU.COM
Selvfølgelig, her er tre forslag til hvordan hovedpersonen kan bryde dukkeforbandelsen:

Håber disse forslag kan inspirere dig til at fortsætte din historie om dukkeforbandelsen!

Lises ansigt lyste bogstaveligt talt op. NU kunne hun komme videre med historien. Hun valgte, at forbandelsen skulle brydes ved at:

 "Point of no return" i hendes nye historie er, da pigen opdager, at uanset hvad hun gør kan hun ikke slippe af med dukkeforbandelsen. Klimaks er, når amuletten er skabt og dukkenålen er indsamlet og pigen mødes i en afgørende konfrontation med den forbandede dukke.

LISE:

"Ej... det er godt nok vildt den kan det! Nu ved jeg præcis hvad der skal ske!"