Lav en inventory

I denne historier laver vi en "rygsæk" eller en inventory, så vi hele tiden kan se hvad vi får samlet op.

Vores inventory vises under teksten - i websidens "footer".

Afprøv historien herunder:

Download og upload historien til Twine: LINK

Sådan ser historien Twine-map ud:

Vi starter med at oprette de variabler vi skal bruge. Lav startpassagen "Variabler" og udfyld med denne tekst:

(set: $nøgle1 to false)

(set: $skrabelod to false)

(set: $mønter to 0)

(display: "Spillehallen")

Herefter skal vi lave vores inventory. Opret en ny passage og kald den "Footer", "Inventory" eller "Rygsæk".

Når du har oprettet passagen, skal du tildele den tagget "footer". Det gør du ved at klikke på +tag, og herefter skrive: footer. Det er vigtigt, at du kun skriver footer med små bogstaver! 

Når en passage har footer tagget, vil den automatisk blive vist i websidens bund (footer) og de variabler vi viser der, vil automatisk blive opdateret.

Udfyld nu Footer/rygsæk/inventory passagen med denne tekst:


----

<h9><p style="font-size:70%;">Du bærer på: \

$mønter mønter, \

(if: $nøgle1 is true) [nøgle til kasseapperat, ]\

(if: $skrabelod is true) [skrabelod, ]\

</h9></p>

Du kan bare fortsætte systemet og oprette alle de ting man skal kunne samle op i din inventory.

Værd at vide!

Hvis du giver passagen tagget "header" i stedet for "footer", vil den blive vist i toppen af din fortælling. Du kan f.eks. lave én passage med header-tag og en anden passage med footer-tag. Begge vil blive vist og opdateret automatisk på samme tid på alle passager.

Opret nu passagen: Spillehallen. Tilføj denne tekst:

Du står i den gamle spillehal.

På bordet står et gammelt kasseapperat.


(if: $nøgle1 is false)[Ved siden kasseapperatet ligger der en nøgle.]

(if: $skrabelod is false)[På gulvet ligger der et skrabelod.]


(if: $nøgle1 is false)[[Tag nøglen]]

(if: $skrabelod is false) [[Tag skrabeloddet]]

I passagen bliver tekst og links med nøglen og skrabeloddet kun vist, hvis man ikke allerede har samlet dem op. 

Redigér nu passagen: Tag nøglen

(set: $nøgle1 to true)

Du tager nøglen


[[Tilbage->Spillehallen]] 

Nu bliver nøgle1 variablen sat til true og derfor vil du med det samme kunne se nøglen dukke frem i din inventory.

Der er et link tilbage til Spillehallen. Læg mærke til, at du ikke længere kan se tekst og links med nøglen, når du kommer tilbage til Spillehallen!

Rediger nu passagen: Tag skrabeloddet

Du tager skrabeloddet. Du vinder 40 mønter!

(set: $skrabelod to true)

(set: $mønter to $mønter+40)


[[Tilbage->Spillehallen]] 

Variablen skrabelod bliver sat til true, og derfor kan du med det samme se den dukke frem i din inventory. 

Variablen mønter bliver forøget med 40.

I bundet er der et link tilbage til Spillehallen. Går du tilbage vil du ikke længere kunne se link eller tekst med mønterne (du kan ikke samle dem op igen).