minigame i scratch

Minigames er en måde at gøre din fortælling ekstra udfordrende og afvekslende for læseren. Du kan let lave små udfordringer i Scratch og indsætte i en passage. Afprøv historien herunder for et eksempel.

Download og upload historien til Twine: LINK

Her er historiens Twine-map:

Inden du går i gang, skal du have et Scratch projekt, som du gerne vil indsætte på din side. Du skal gøre 2 ting uanset om du bruger almindelig Scratch eller Coding Lab på Skoletube:

  1. Del dit projekt

  2. Find embedkoden

Del og find embedkoden i Scratch: SE VIDEO

Del og find embedkoden på Skoletube (Coding Lab): SE VIDEO

Du kan remixe og bruge dette scratch projekt hvis du vil: LINK

Først laver du startpassagen: Fjende1. Udfyld den med denne tekst og indsæt din embedkode (<iframe>) i stedet for den du kan se herunder (markeret med fed):

Monstret ser ud til at ville angribe hvert øjeblik nu!


Du gør dig klar... Nu gælder det om at reagere hurtigt!


<iframe src="https://scratch.mit.edu/projects/515357446/embed" allowtransparency="true" width="485" height="402" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen></iframe>


Du kan først komme videre når du har besejret monstret!

[[Indtast spilkoden->spilkode1]]

Det er ret simpelt. Dit Scratch program bliver indsat i passagen præcis der hvor du indsætter embedkoden.

Man skal have klaret spillet og få en spilkode, som man skal indtaste i passagen: spilkode1

Redigér nu passagen: spilkode1. Udfyld den med denne tekst:

(set: $tastkode to (prompt: "Indtast spilkoden",""))

(if: $tastkode is "bx63")[Rigtig kode. Du er klar til at fortsætte dine eventyr... [[afsted!->Ud i verden]]]


(else:)[$tastkode er ikke den rigtige kode!


[[Tilbage->Fjende1]]]

  1. I første linje opretter vi en variabel: tastkode. Vi sætter variablen til det brugeren indtaster i prompten. Prompten er bare en boks der kommer frem på skærmen med et felt til at indtaste tekst/tal.

  2. I anden linje står der: Hvis(if) variablen tastkode er bx63 (dvs. brugeren tastede bx63) så er koden rigtig. Derfor skal man have vist linket til passagen: Ud i verden

  3. ELLERS (else) - altså hvis koden som brugeren indtastede ikke er bx63, så får man at vide at den kode man indtastede ($taskode) ikke er den rigtige kode!
    Man får derfor vist linket tilbage til passagen: Fjende1

Rediger nu passagen: Ud i verden. Indsæt denne tekst :

Eventyret er ikke længere....

Test dit program

Når du skal teste et program med variabler, skal du klikke på det lille "test ikon" i nederste højre hjørne, der hvor du redigerer dit Twine map.

Her kan du holde øje med din variabler efterhånden som handlingen udspiller sig: