Saml ting op

Vi bygger nu en historie, hvor man skal igennem en låst dør. Før man kan komme igennem døren, skal man finde en nøgle.

Du kan teste historen her: 

Download + upload historien til twine her: LINK

Historiens Twine-map ser sådan her ud:

Når du skal samle ting op i Twine, har du brug for variabler der kan "huske" om du har samlet noget op. Det er en god idé, at lave en passage der kun holder styr på de variabler du bruger. Så er de samlet ét sted, og de er ikke spredt ud på en masse forskellige passager.

Start med en passage der hedder "Variabler" og skriv dette:

Vigtigt om variabler:

(set: $nøgle1 to false)

(display: "Døren")

Variabler angives med et "dollar" tegn foran. Der er kun én variabel: nøgle1 - men du kan selv oprette alle dem du vil under den første llinje.

Vi sætter nøgle1 til "false". Det betyder "falsk" og angiver at vi ikke har samlet nøglen op endnu. 

display: "Døren" bruges til at springe direkte til den næste passage, som vi opretter nu.

Opret nu passagen "Døren" (starter med stort). Var præcis med store og små bogstaver!

Du står foran en dør. Foran døren ligger en dørmåtte.


[[Gå igennem døren->Tjek lås]]

(if: $nøgle1 is false)[[[Undersøg dørmåtte->Tag nøgle1]]]

Linket "Undersøg dørmåtte" vises kun, hvis nøgle1 variablen er false - dvs. at vi ikke har samlet nøglen op endnu. Den vil ikke blive vist længere, hvis vi sætter nøglevariablen til true (sand).

Linket "Gå igennem døren" vises altid og fører til passagen "Tjek lås", hvor vi tjekker om nøglen er samlet op.

Redigér nu passagen "Tag nøgle1"

(set: $nøgle1 to true)

Under dørmåtten finder du en nøgle. Du samler den op.


[[Fortsæt historien->Døren]] 

Nu sætter vi nøgle1 variablen til true. 

Når man klikker "Fortsæt historien" og går tilbage til passagen "Døren", så læg mærke til, at du ikke længere kan vælge "undersøg dørmåtte", da nøgle1 variablen ikke længere er false.

Redigér nu passagen: Tjek lås

(if: $nøgle1 is false)[Døren er desværre låst... 

[[Fortsæt historen->Døren]]]


(if: $nøgle1 is true)[Du åbner døren med nøglen!

[[Fortsæt historen->Entre]]]

Der er to betingelser (sætninger der starter med  if:   )

Hvis nøgle1 er false, så får vi at vide at døren er låst, og kan klikke videre tilbage til passagen "Døren"

Hvis nøgle1 er true, så åbner vi døren med nøglen og kan klikke videre til passagen "Entre"

Lav selv indhold til passagen "Entre".