Intro øvelser
Der er 3 øvelser.
Øvelse 1 passer til niveau 1.
Øvelse 2 og 3 passer til niveau 2.
Øvelse 1 - Skab en historie
Du skal nu lave en Twine-historie. Brug menupunktet "Niveau 1" hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gøre.
I Twine-mappet ser historien sådan her ud. Hvad tror du, historien handler om?
Følg disse trin for at lave historien!
Historien skal hedde "Ånderne"
Historien begynder på passagen Forside, hvor overskriften er: "Ånderne". Husk html tagget <h3>.
Nedenunder står der med almindelig størrelse tekst "- en interaktiv gyserhistorie". Du kan kopiere teksten herunder og selv rette til.
ÅNDERNE
- en interaktiv gyserhistorie
Start
I bunden af Forside passagen, skal der være et link til Start passagen.
På Start passagen skal der stå:
Foran skolen
Du befinder dig på parkeringspladsen foran Sanderumskolen. Det er koldt og mørkt. Du kan se cykelskuret og skimte døren ind til skolen.
Gå hen til cykelskuret
Gå ind på skolen
Husk overskrift på ALLE passager med stor skrift. Brug html <h3> tagget.
Lav det sådan, at når man klikker på "Gå hen til cykelskuret" kommer man hen til passagen Cykelskuret
Når man klikker på "Gå ind på skolen" skal man komme til passagen Mørk gang.
Lav passagen Cykelskuret sådan, at man får at vide, at der ingenting er andet end glemte cykler og en våd handske. Man skal kunne klikke på "Tilbage" og komme tilbage til Start passagen.
Indsæt denne tekst i passagen Mørk gang:
Gangen
Du står i en bælgmørk gang. Du kan se omridset af et billede på væggen og svagt skimte en lille grøn diode der blinker på væggen.
Gå ud af skolen
Gør sådan, at man kan klikke på "gå ud af skolen" og komme tilbage til Start passagen
Gør teksten "billede" til et link til en ny passage, der hedder Gang med lys.
Gør teksten "grøn diode" til et link til passagen Tyverialarm
Indsæt denne tekst i passagen Gang med lys
Gangen
Du undersøger billedet på væggen med dine hænder og mærker pludselig en kontakt. Du trykker på den og lyset tænder i gangen. Til højre for dig er gymnastiksalen og til venstre er der en dør ind til 4. og 5. klassernes lokaler.
Gå til højre
Gå til venstre
Lav et link fra "Gå til højre" til passagen Gymnastiksalen
Lav et link fra "Gå til venstre" til passagen Gang 4 og 5
Skift til passagen Tyverialarm og indsæt denne tekst.
Stuearrest
I det øjeblik du fører hånden ind foran den grønne diode, går en tyverialarm igang. Alle dørene låser og du er fanget i den mørke gang. Du venter indtil du bliver hentet af en politivogn.
Du bliver kørt hjem og får stuearrest i 3 uger. Historien slutter her...
Læs historien igen
Sørg for, at når man klikker på "Læs historien igen", kommer man til passagen: Forside
Ekstra: Find selv ud hvad der skal ske, med i passagerne Gymnastiksalen og Gang 4 og 5
Øvelse 2 - Indsæt grafik
Brug din historie fra øvelse 1.
Du skal nu tegne et Pixelart coverbillede til din histore i Piskel. Følg vejledningen under Niveau 2 - "Pixelart og Billeder" i menuen.
KRAV
På billedet skal man se Sanderumskolen fra parkeringspladsen ved cyklerne.
Det er mørkt
Det er regnvejr
Der er mørke skyer
Man kan skimte lidt af månen, der stikker frem bag nogle skyer
I et af vinduerne kan man se et gråt spøgelse.
Ekstra: Find selv på flere stemningsfulde detaljer.
Indsæt billedet på Forside passagen.
Øvelse 3 - Indsæt lyd
Brug din historie fra øvelse 2.
Du skal nu optage og finde 2 lydfiler. Følg vejledningen til "Lyd" i menuen.
Den ene lyd skal være stemningsmusik og skal indsættes på passagen Forside
Den anden lyd skal være en lydeffekt og skal passe til passagen Tyverialarm.