Intro øvelser

Der er 3 øvelser.

  • Øvelse 1 passer til niveau 1.

  • Øvelse 2 og 3 passer til niveau 2.

Øvelse 1 - Skab en historie

Du skal nu lave en Twine-historie. Brug menupunktet "Niveau 1" hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gøre.

I Twine-mappet ser historien sådan her ud. Hvad tror du, historien handler om?

Følg disse trin for at lave historien!

  • Historien skal hedde "Ånderne"

  • Historien begynder på passagen Forside, hvor overskriften er: "Ånderne". Husk html tagget <h3>.

  • Nedenunder står der med almindelig størrelse tekst "- en interaktiv gyserhistorie". Du kan kopiere teksten herunder og selv rette til.

ÅNDERNE

- en interaktiv gyserhistorie

Start

  • I bunden af Forside passagen, skal der være et link til Start passagen.

  • Start passagen skal der stå:

Foran skolen

Du befinder dig på parkeringspladsen foran Sanderumskolen. Det er koldt og mørkt. Du kan se cykelskuret og skimte døren ind til skolen.

Gå hen til cykelskuret

Gå ind på skolen

  • Husk overskrift på ALLE passager med stor skrift. Brug html <h3> tagget.

  • Lav det sådan, at når man klikker på "Gå hen til cykelskuret" kommer man hen til passagen Cykelskuret

  • Når man klikker på "Gå ind på skolen" skal man komme til passagen Mørk gang.

  • Lav passagen Cykelskuret sådan, at man får at vide, at der ingenting er andet end glemte cykler og en våd handske. Man skal kunne klikke på "Tilbage" og komme tilbage til Start passagen.

  • Indsæt denne tekst i passagen Mørk gang:

Gangen

Du står i en bælgmørk gang. Du kan se omridset af et billede på væggen og svagt skimte en lille grøn diode der blinker på væggen.

Gå ud af skolen

  • Gør sådan, at man kan klikke på "gå ud af skolen" og komme tilbage til Start passagen

  • Gør teksten "billede" til et link til en ny passage, der hedder Gang med lys.

  • Gør teksten "grøn diode" til et link til passagen Tyverialarm

  • Indsæt denne tekst i passagen Gang med lys

Gangen

Du undersøger billedet på væggen med dine hænder og mærker pludselig en kontakt. Du trykker på den og lyset tænder i gangen. Til højre for dig er gymnastiksalen og til venstre er der en dør ind til 4. og 5. klassernes lokaler.

Gå til højre

Gå til venstre

  • Lav et link fra "Gå til højre" til passagen Gymnastiksalen

  • Lav et link fra "Gå til venstre" til passagen Gang 4 og 5

  • Skift til passagen Tyverialarm og indsæt denne tekst.

Stuearrest

I det øjeblik du fører hånden ind foran den grønne diode, går en tyverialarm igang. Alle dørene låser og du er fanget i den mørke gang. Du venter indtil du bliver hentet af en politivogn.

Du bliver kørt hjem og får stuearrest i 3 uger. Historien slutter her...

Læs historien igen

  • Sørg for, at når man klikker på "Læs historien igen", kommer man til passagen: Forside

  • Ekstra: Find selv ud hvad der skal ske, med i passagerne Gymnastiksalen og Gang 4 og 5

Øvelse 2 - Indsæt grafik

Brug din historie fra øvelse 1.

Du skal nu tegne et Pixelart coverbillede til din histore i Piskel. Følg vejledningen under "Niveau 2" i menuen.

KRAV

  • På billedet skal man se Sanderumskolen fra parkeringspladsen ved cyklerne.

  • Det er mørkt

  • Det er regnvejr

  • Der er mørke skyer

  • Man kan skimte lidt af månen, der stikker frem bag nogle skyer

  • I et af vinduerne kan man se et gråt spøgelse.

  • Ekstra: Find selv på flere stemningsfulde detaljer.

Indsæt billedet på Forside passagen.

Øvelse 3 - Indsæt lyd

Brug din historie fra øvelse 2.

Du skal nu optage og finde 2 lydfiler. Følg vejledningen til "Lyd" i menuen.

  1. Den ene lyd skal være stemningsmusik og skal indsættes på passagen Forside

  2. Den anden lyd skal være en lydeffekt og skal passe til passagen Tyverialarm.

  3. Følg vejledningen og sæt lydfilerne ind i de rigtige passager

  4. Forside passagen skal du indsætte denne attribution:

<h6>Music/sound effects by Eric Matyas

www.soundimage.org</h6>